Om förskolan

Lustigkullens förskola

Lustigkullens förskola är belägen centralt i Knutby där barnen dagligen har närhet till naturen.

Förskolans öppettider är 6:30-17:30 och både tidig morgon och sen eftermiddag samarbetar hela förskolan. Barnet har rätt att vara på förskolan så lång tid som du arbetar eller studerar plus restid. Rätten till plats gäller normalt från morgon 6:30.

Förskolans yngre barnen går på Gula- och Blåa sländorna och förskolans äldre barn går på Gröna sländorna.

På Lustigkullens förskola  tillämpar vi ett utforskande arbetssätt där barnens intressen ligger till grund för utformningen av verksamheten. Tillsammans bedriver förskolans engagerade pedagoger en undervisning där barnen utmanas på ett lustfyllt sätt utifrån varje barns egna förutsättningar. I den matematiska och språkliga undervisningen får barnen bland annat möta placeringsbegrepp och rumsförståelsen genom att fysiskt erfarara bereppen inne och ute, vi kryper under ett träd, över en stock etc.

Förskolan arbetar medvetet med demokratiuppdraget för barnens möjlighet att utveckla demokratiska kompetenser och förmågor som är viktiga i vårt samhälle. Språkutvecklande arbete är en viktig del i demokratiuppdraget och på Lustigkullen får högläsning, sånger, kommunikation och samtal mycket utrymme.

Hos oss på Lustigkullens förskola får barnen en trygg och lärorik vardag.

Förskolans mål
"Förskolans skall lägga grunden till ett livslångt lärande där omsorg, fostran och lärande bildar en helhet. Verksamheten skall vara rolig, trygg och lärorik för alla barn som deltar." (Läroplanen för förskolan)

Förskoleverksamhetens vision lyder;
Uppsalas föräldrar skall alltid tycka att vi har den bästa förskoleverksamheten – då blir vi det självklara valet.

Vårt motto
”Alla barn ska lyckas”